Vliegangsttherapie

De kosten

Voorbeelden

Reacties van cliënten

Ik had begin dit jaar niet durven dromen, dat ik dit jaar drie keer zou gaan vliegen. Ik weet niet of het ooit een hobby van me zal worden, maar ik  ben erg blj dat ik weer zover ben dat ik me over kan geven en weer in een vliegtuig durf te stappen. Heel veel dank hiervoor.

Het vliegen met jou in een klein vliegtuigje vond ik niet angstig. Heel even toen je boven onze woonplaats een bocht maakte stelde ik mij voor dat we gingen kapseizen. Ik moet ook niet denken…

Maar die fantasie heb ik snel kunnen relativeren en in werkelijkheid om weten te zetten (dankzij jou gedragstherapie). En verder heb ik alleen maar genoten van ons prachtige land. Nooit geweten dat het van bovenaf zo mooi is, zo groen, zoveel water en ruimte.

Gisteren met vliegtuig teruggekomen vanuit Portugal (Faro), de heenreis ging beter dan terug. Vrijdag vlieg ik met een vriendin naar Toulouse (City Hopper), maandag terug. Ben zeer benieuwd, want mijn vliegangst werd mij toentertijd bewust  in een City Hopper die zo zwaar tegen viel. Ga dus veel aan je denken de komende dagen (heb veel steun aan je gehad op de terugreis uit Faro).

Een week later:

Het vliegen heen en weer naar Toulouse ging beide keren zonder problemen. Ik heb er van kunnen genieten, die geweldige kracht tijdens het opstijgen en die prachtige wolken waar de zon op scheen. Fascinerend!

Eindelijk is het zover!!!! We gaan 1 september op vakantie naar de Costa Brava in Spanje.

We vliegen vanaf Schiphol naar Barcelona en verblijven daar 11 dagen.

Mede door jouw ondersteuning is dit allemaal mogelijk, nog hartelijk bedankt daarvoor.

We sturen je nog een kaartje vanaf onze vakantiebestemming.

Het vliegen zelf ging prima, stijgen en landen blijft nog wat spannend, maar wel goed te doen.

Bedankt nogmaals voor alles.

Ik wil jou langs deze weg laten weten dat ik, na een pittig jaar, mijn vakantie op de Cycladen heb doorgebracht en dus 4x heb gevlogen!!

Eén vlucht naar Athene met Transavia, vervolgens een binnenlandse vlucht met Olympic naar de eilandjes en tot slot de terugvlucht naar Amsterdam.

Tijdens het vliegen zelfs fotootjes gemaakt.

Hierbij wil ik jou hartelijk bedanken voor alle goede adviezen!

Ik heb met een Boeing 747/ 400 een reis naar de Verenigde Staten van Amerika heb gemaakt. Dankzij de door jou gegeven therapie heb ik ook van de reis kunnen genieten.
De reis begon, nadat wij naar de startbaan werden gebracht met een mededeling van de gezagvoeder; "geachte passagiers, vanwege een defect aan de startmotor kan de reis niet van start gaan we gaan terug naar de gate en bekeken wordt of reparatie snel kan plaatsvinden. Oeps? Was dit in de therapie besproken? Vast wel. Geen paniek, waarom ook wel? immers nu werd het vliegtuig nog een extra gecontroleerd.
Gelukkig kon herstel plaatsvinden en na een oponthoud van twee uur zijn we alsnog vertrokken. Het was een uitstekende reis. Wat een ruim vliegtuig en wat vliegt dit rustig. De hele reis geen enkele keer last van turbulentie gehad en na ruim 10 uur een "Jan" landing, keurig netjes zonder enige hobbel.
We zijn geland in San Francisco en hebben ruim drie weken een reis gemaakt door het zuidwesten van de VS. Fantastisch wat een prachtig land.
De terugreis vond plaats vanaf de luchthaven van Los Angelos. Tijdens deze vlucht heeft de piloot gebruik gemaakt van de straalstroom. Hierdoor werd een grondsnelheid gehaald van ruim boven de 1100km per uur. Anders dan de heenweg was de vlucht niet vrij van turbulentie, maar van enige spanning was geen sprake. Het is een lange zit, maar alleen voor mijn achterwerk niet tussen de oren.

Eindelijk de vlucht naar Curaçao. Ik ben zo ontspannen mogelijk gaan zitten in de stoel zodat ik rustig alles over me heen kon laten komen .Ik heb vooral veel afleiding gehad van mooie muziek op mijn mp3 en een goed boek. En vooral niet nadenken over eventuele rampen. Er waren gelukkig  ook geen tropische stormen etc. want veel turbulentie vind ik nog steeds geen pretje.

(…)

De terugvlucht ging rechtstreeks naar Amsterdam. Heen en terug waren  rustige vluchten met lichte turbulentie. Ik heb zelfs even geslapen !!

Al met al heb ik heel veel gehad aan de therapie bij jou.

We verheugen ons nu al weer op een volgend  bezoek aan hen

Het vliegen is heel goed gegaan. We waren gelukkig met de trein naar Schiphol. Het was dikke mist. Ons vliegtuig had maar een half uur vertraging. Ik had nog wel wat spanning , maar heb me keurig, zoals ik dat geleerd heb, in de stoel gesetteld. Het helpt inderdaad om zoveel mogelijk te ontspannen en je nergens druk over te maken. Ik kon mij er aardig goed aan overgeven. In Oost Nederland hadden we al een helder uitzicht naar beneden en boven was het heel rustig. We zaten vlak bij de vleugel. En met een goed uur waren we al in zonovergoten Berlijn.  Dat is natuurlijk heel  tof, dat de reis dan zo snel gaat ! Op de terugweg ging het ook allemaal heel goed . Een beetje spannend blijf ik het nog wel vinden , maar ik heb het heel goed onder controle. Ik ben heel blij dat ik weer heb gevlogen ! Ik heb me van te voren voor beide vluchten niet meer druk zitten maken over het vliegen . En seresta heb ik niet nodig gehad !

Oh en vliegen gaat perfect! Bedoeling is om eind van het jaar weer een weekje naar Benidorm te gaan, heb er zin in!

Jan, ik wilde je laten weten dat ik nog dagelijks plezier heb van de ontspanningsoefeningen die ik van jou op CD heb gekregen.

Ik ben al een paar keer de lucht in geweest en dat gaat ook uitstekend. Van tevoren lichte gezonde spanning maar ik vind het machtig mooi.

Jan, heel hartelijk dank voor de therapie. Je deskundigheid, maar zeker ook je menselijkheid heeft ertoe geleid dat ik de vluchten zonder vorm van spanning heb ervaren. Van Amerika hebben wij genoten. Dankzij jou begeleiding zal dit vaker bestemming worden van onze vakantie.

Jan, nadat we gezamenlijk naar Berlijn zijn gevlogen ben ik blij dat ik de stap gezet hebt om de vliegangst aan te pakken.

De trip naar Berlijn was niet gemakkelijk, tijdens de wachttijd voor de boarding wilde ik het liefst terug naar huis.

Maar gelukkig het relaxte bezoek aan de stad met lekker bier en een hapje maakte veel goed.

En na de terugreis op weg naar huis in de auto een soort van overwinningsroes.

Eind mei ben ik voor mijn werk naar Barcelona gevlogen met Vueling vanaf Zaventem. De tijd voor het vliegen en de reis ernaar toe gaan steeds beter merk ik aan mezelf.

Gezamenlijk met een Belgische collega vertrokken we op zondagmiddag naar Barcelona. Tijdens de vliegreis merkte ik toch redelijk wat spanning maar door “in gesprek” te zijn gaat de tijd snel. Wat lichte turbulentie boven Frankrijk maakte me wat nerveus. Maar als ik uit het raam kijk schijnt de zon en is er niets loos.

Na 2 dagen vlogen we terug en de vliegreis ging prima.

Door de positieve ervaringen tijdens de training en de vliegreis naar Barcelona hebben we besloten om voor de zomervakantie met het gezin te gaan vliegen naar Spanje.

Vliegen vanaf Weeze was een leuke ervaring. Klein vliegveld niet veel drukte.

De vlucht naar Barcelona ging prima en ook mijn kinderen vonden het een fantastische ervaring. Nu zijn we op de camping en genieten van een heerlijke vakantie.

Je leest het Jan. Vliegen gaan steeds beter en door het vaak te doen wordt de interne spanning tijdens de reis ook lager.

Bedankt voor je hulp en je lessen in “levens genieten”.

Enkele reacties van cliënten uit brieven, kaarten en e-mails